De PDvZ hecht veel waarde aan het betrekken van de inwoners van Zoetermeer bij de ontwikkelingen in de stad.
In deze column informeren wij u wekelijks over actuele onderwerpen.
Vandaag: De Laadvisie
In de raadsvergadering van 3 november is de Laadvisie besproken.
Het plan biedt richtlijnen voor de verdere ontwikkeling en uitbreiding van de openbare laadinfrastructuur in Zoetermeer.
Een belangrijk punt hierin betreft de kosten voor een vergunningsaanvraag voor een zogenoemde verlengde private aansluiting – een kabelgoot van particulier terrein naar de openbare stoep.
Het toestaan/realiseren van deze aansluitingen kost de gemeente jaarlijks 28.000 euro aan ambtelijke inzet.
En die kosten wil de gemeente doorberekenen aan de aanvragers via een legesbedrag van maar liefst 1.400 euro per vergunning.
De PDvZ vindt dit onacceptabel
Het is onbetaalbaar voor veel huishoudens die simpelweg duurzaam willen laden bij hun eigen huis.
In buurgemeenten liggen de kosten aanzienlijk lager en wordt in sommige gevallen zelfs helemaal geen vergoeding gevraagd.
De PDvZ is niet tegen elektrisch rijden. Integendeel: wij vinden verduurzaming belangrijk voor de toekomst van Zoetermeer.
Maar wél op een manier die bewoners en ondernemers niet onnodig op kosten jaagt.
Wij willen daarom terug naar het model Amersfoort. Geen aparte vergunningen maar opname in de APV. De kabel over de grond en een mat er overheen leggen.
Bewoners hebben geen recht op een "eigen" parkeerplaats voor hun deur. Staat er een andere auto geparkeerd? Dan zal je elders moeten parkeren en op een later moment kunnen opladen.
Goede handhaving is daarbij uiteraard belangrijk maar ook een uitbreiding van het aantal laadpalen.
Mede op ons initiatief is het raadsvoorstel op dit punt aangepast.
Daarmee is onnodige stress bij bewoners en tijd en geld aan dure vergunningsprocedures voor de gemeente voorkomen
Heeft u vragen of suggesties over dit onderwerp? Neem dan contact met ons op.
Volgende week: Het afvalplan
www.PDvZ.nl
Info@pdvz.nl